Taking a stand against bullying!

Posted by Remya Padmadas on April 28, 2016

Pahi Shrivastava of Chirec International School Hyderabad wrote in to us recently about a storytelling session she conducted at a child labour rehabilitation camp run by CHORD India.

Pahi and her classmate Yathirajvally Voruganti read Wailers Three - A Folktale From China in English and Telugu and then conducted a bullying awareness session. "The session had great participation and interaction from the children" shares Pahi who used a book she had created on StoryWeaver during the session. You can read her story 'Share it, Speak up, Stop it - a self-help book against bullying' here.

"I saw bullying all around me and was very upset and felt helpless that I was not able to do anything. I read many books and resources on bullying but many were expensive. Also the context was American. So I wanted to do a campaign in India on bullying awareness.  I shared the story I created on StoryWeaver with NGOs who work in this field and got very good feedback from them. I have already done bullying awareness sessions in my community, my dad's office and at the CHORD India Child labour rehabilitation camp. Bullying is real and hurting lots of kids. I'm hoping my book can reach more children through the StoryWeaver platform. Child labour is also close to my heart and I want to write story on that too."

Pahi is a voracious reader and likes to read Roald Dahl, Ruskin Bond, Upendrakishore Roychoudhary. She loves The Adventures of Tom Sawyer, Around the World in 80 days and Alice in Wonderland. We look forward to reading more stories from her on StoryWeaver and hearing more about her work in campaigning against bullying! More power to you!

comments (2)

Children at Edukul, Goa take off!

Posted by Remya Padmadas on April 15, 2016

During Pratham Books’ Storyweaver’s #WonderWhyWeek in celebration of National Science Week, at Edukul we conducted three story telling sessions with Rukma Sadekar. The story was from the Pratham Book ‘How do aeroplanes fly?’ written by Aditi Sarawagi. 

Flying is a topic that excites both, the young and the old. The children loved the character of Sarla.  The story session was followed by an open discussion on the different parts of an aircraft, the importance of seat belts, role of air hostesses, emergency exits, the duties of the pilot, co-pilot, and radio engineer were discussed. 

Post this, the children were guided to make paper aeroplanes and fly them to see whose flew the farthest. The children tried different ways of launching the aeroplanes and observed and discussed the how and why of flying. They watched a short video showing the early attempts at inventing aeroplanes, the Wright Brothers and their aircraft. This was followed by a short video that showed how aeroplanes fly providing an audio-visual experience of what they had heard in the story. The children were fascinated with the PowerPoint presentation on the different types of aircrafts – the largest passenger aircraft, the fastest, the different types of aeroplanes as per usage such as fighter planes, cargo planes and so on. Children found the session informative and fascinating and were most excited while flying their aeroplanes! 

Edukul, Goa

 

Thank you Pratham Books’ Storyweaver for the inspiration and inputs.​

Be the first to comment.

Our dear colleague Rajesh Khar, Editor, Pratham Books, was a part of the storytelling session organised in a Pratham Centre in Noida, with the help of wonderful volunteers from Oracle, Delhi. Rajesh writes about the day and the session.​

हर दिन की तरह उस दिन सुबह सुबह तैयार होकर मोहल्ले के बच्चे अपने सेंटर पहुँचे थे और उन्हें आशा थी कि वहाँ की दीदियाँ और भैया रोज़ की तरह पढ़ाई में उनकी मदद करेंगे। लेकिन जब बच्चे वहाँ पहुँचे तो दूसरे सेंटर वाली दीदी और कई अन्य दीदियों को देखकर वे समझ गये कि कुछ अलग होने वाला था। फिर जब सभी उम्र और कक्षाओं के बच्चों को एक ही बड़े कमरे में बैठाया गया तो इसमें कोई शक बाकी न बचा कि उस दिन रोज़ की तरह पढ़ाई तो नहीं होने वाली थी। प्रथम के सैंकड़ों केंद्रों की तरह इस केंद्र में भी बच्चों को पढ़ाई में मदद के लिए कई सारे नए नए तरीके अपनाये जाते हैं और प्रयोग भी होते रहते हैं। यहाँ उन्हें मज़ेदार किताबों और दूसरी चीज़ों के साथ साथ टीवी, कम्प्यूटर आदि की सहायता से जल्दी से जल्दी सीखने के कई ग़ैर पारम्परिक अवसर दिये जाते हैं। 

उस दिन पूर्वी दिल्ली के त्रिलोकपुरी इलाके के उस सेंटर के लगभग ६० बच्चे बड़े से कमरे में बैठकर किसी के आने का इंतज़ार कर रहे थे। उधर, वहाँ से कोई दस-बारह किलोमीटर दूर नोएडा स्थित ओरेकल कम्पनी के चार कर्मचारी सुबह सवेरे तैयार होकर अपने दफ़्तर न जा कर, उस सेंटर की ओर निकल पड़े थे। यही कोई आठ बजे वे सब एक जगह इकट्ठे होकर बच्चों से मिलने निकल पड़े थे। उन चारों में एक को छोड़कर किसी ने भी पहले बच्चों के साथ कोई काम नहीं किया था, वे तो सॉफ्टवेयर इंजीनियर थे। लेकिन चारों के मन में बच्चों से मिलने का उत्साह था। 

'गुड मॉर्निंग, नमस्ते आदि की गूँज से कमरा भर गया जैसे ही यह चारों वहाँ पहुँचे। सेंटर के बच्चों से उनका परिचय करवाया गया फिर प्रथम बुक्स के स्टोरीवीवर के बारे में भी संक्षिप्त में बताया गया। ओरेकल के चार इंजीनियरों ने स्टोरीवीवर की एक कहानी का ज़िक्र किया और बच्चों को उसी कहानी की बड़े आकार के प्रिंटआउट दिखाए। बच्चों ने कहानी सुनने की इच्छा प्रकट की और यूँ शुरू हुआ उन चारों का दिन! 

कहानी में दो नन्हे पात्र माँ  के बीमार होने पर अचानक घर आये ढेर सारे मेहमानों के लिए बिरयानी बनाते हैं और उसे बनाने में गणित का प्रयोग कुशलता से करते हैं। इससे प्रेरित होकर ओरेकल के चारों इंजीनियरों ने बच्चों के साथ अंकों और गणित पर आधारित कुछ गतिविधियाँ करने की ठानी और कहानी ख़तम होने के बाद बच्चों को चार दलों में बाँट दिया। प्रत्येक दल के साथ छोटी छोटी गेंदों के सहारे अंकों के कुछ खेल खेले गए। फिर कुछ सवाल-जवाब हुए और हर दल से तीन तीन विजेता छाँटे गए जिन्हें प्रथम, द्वितीय और तृत्तीय पुरस्कार के रूप में प्रथम बुक्स की पुस्तकें दी गईं।सबने उस एक घंटे खूब मस्ती की, कहानी सुनी, अंकों के खेल खेले और खूब सारी तालियाँ बजायीं।

सेंटर से निकलते हुए उन चारों इंजीनियरों के मन में मज़ेदार पुस्तकों, बच्चों, अंकों और कहानियों को लेकर कई प्रश्न और अनुभव थे। वे चारों इन्हीं पर चर्चा करते हुए ही शायद अपने कार्यालय तक पहुँचे होंगे उस दिन। क्या पता दिन भर वैसी ही बातों में बीता हो उनका।         

​The Oracle volunteer team, beaming with excitement also had a few words to say about the experience.

"We had a great time during the community visit to Trilokpuri, on 18th March, 2016. We visited one of the Pratham Centres, where  children from under-served sections of the society are educated. There were around 60 children, all enthusiastic to learn and grow. We did a storytelling session with them, on the book ‘Dum Dum-a-Dum Biryani’. This book is very interesting, simple, fun and creative. Through beautiful artworks and simple language, it conveys messages for kids, to help at home, nurture family relationships, take initiative, share and care, learn and observe. After the storytelling session, we played interactive games with the children, which were designed to teach them Vedic mathematics and basic arithmetic. The kids as well as the teachers and volunteers enjoyed themselves thoroughly. This activity was followed by prize distribution for the winners of the games. We gave extra prizes to those kids who took initiative and helped their teammates. Overall, it was a fun, learning session for all of us. Thanks to Pratham Books and Pratham for organizing this for us. We all look forward to more sessions with them."

– Nupur Vimal​, Oracle Delhi.

We love when stories make so many people happy! Thank you team Pratham, Delhi for helping us ​take stories to children and Oracle Volunteer Team Delhi, without whose participation, this would not have been possible.

Be the first to comment.